Fem dagar i Sydafrika!

Ja vad ska jag säga, den absolut konstigaste dagen hittills. Haha. Just nu känns det lite komiskt men dagen har mer eller mindre varit väldigt förvirrande. Varför?
 
Kulturkrock; första gången vi riktigt upplevt den här, redan sen innan har vi blivit varnade om att sydafrikans tid och planering inte är som svensk, att säga "jag är snart där" kan innebära att man är en timme bort, man vet liksom aldrig. Det funkar bra här eftersom alla lever efter det men vi som svenskar, vana vid att säger man en tid då är man där då, blir lite chockade. Idag skulle vi träffa rektorn på barnhemmet och han bara "nämen är ni här redan, jag trodde ni skulle komma i eftermiddag" jahapp, så han berättade lite om vad det är vi ska göra och sedan skickade han hem oss i tre timmar då alla barnen var på skolan och vi inte hade mycket att bidra med just då. Istället för att åka hem fick vi dock följa med och spana in en träningsanläggning, ungefär som en hinderbana. Var intressant och vi fick chans att hoppa i en jättetrampolin tillsammans (jag blev höjdrädd ja). Sedan åkte vi till ett köpcentrum som hette "Cavendish" där det fanns billiga converse!! Därefter fick vi åka minibuss till Southern Ambition Africas (organisationen vi åker med) kontor och därifrån vidare till barnhemmet. Vid tolv var vi framme och hade fått veta att barnen skulle komma in eftersom. Det gick en timma, inga barn. Det gick två timmar, inga barn. Efter att ha gått i spöregn, frysit sönder, hungrat ihjäl och samt att jag gått rakt in i en lyktstolpe med huvudet så att tänderna skallrade kändes det inte som att vi var på topp. Skjutsen hem ringdes efter och sekunder innan den kom vällde det in små kids, timingen kunde fått vara bättre... men så är det här. Det är liksom bara luta sig tillbaka och acceptera! Känner mig inte orolig, det brukar alltid lösa sig.
 
Vi stannade även för lunch på väg hem. Guiden som vi haft under dagen ville visa oss sin favoritmat och beställde efter tre så kallade "Gatsby", ingen visste ens vad vi skulle förvänta oss så när tre stora mackor rullades ut, fyllda med pommes, korv och sås blev alla rätt chockade. Mat som jag aldrig annars skulle köpa men som smakade liksom helt okej! En kul grej att ha provat på, tydligen hans favoriträtt så det var ju trevligt att få prova på något annorlunda.
 
Ikväll blir det återigen UNO men inte mycket mer än så, det kommer ju en dag imorgon också när vi återgår till projekten. Det ska bli spännande att se vad dagen för med sig, även om man tror att man har koll så har man aldrig riktigt det, bra träning för mig som älskar att ha koll och planera, hehe.
 
Asskumma mackor på riktigt... dom smakar väl helt okej. Bakiskäk som heter duga....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0